16-08-2018 Last update. Welcome to sign in in my register.
Aankooptips:
Waar moet je op letten als je een Z aanschaft? Een vraag die ik steeds vaker krijg.
Met de hulp van Wout heb ik een aardig lijst op kunnen stellen. Denk erom het zijn
tips wij beslissen niet over je aanschaf!!! Mocht een auto een prijs hebben die te
mooi lijkt om waar te zijn, trap er dan niet in. Zet je roze bril af en kijk kritisch
bij een aankoop!!!
Het eerste type 240Z, herkenbaar aan de verticale verwarming en de ventilatieroosters.
Denk eraan een achterklep is makkelijk uitgewisseld. Beter is te kijken onder de
auto naar de plaats van het cardan.
Herken de typen:
Een 240Z bestaat alleen als 2 zitter!
Let op het volgende:
- Originaliteit; als je een originele Z belangrijk vindt let er dan ook goed op of
dit zo is. Een Z naar origineel terug brengen kost vaak veel geld. Een goede originele
(of naar origineel gebrachte) Z is daarom niet goedkoop. Reken voor een goed exemplaar
(dus harde body, geen lasproject en met een redelijk/goed interieur en redelijke
laklaag) vanaf 15.000,- euro
De grijze 260Z heeft sierstrips en een kanteldak gekregen wat niet origineel is.
De groene is een 280Z uit de USA; originele inschuifbare bumpers en rondom zijmarkeringslampen.
- Carrosserie; controleren op roest; Binnenschermen voor boven de voorwielen, draag-/chassisbalken
in het binnenscherm en onder de motorkap aan de zijden van de binnenschermen, dat
zijn wel de bekendste plekken, verder de dorpels met aansluiting aan de bodem. Ze
zijn vreselijk roestgevoelig doordat er geen anticorrosiebehandeling af fabriek heeft
plaats gevonden en het gebruikte materiaal was niet van de beste kwaliteit. Tevens
zal men opvallen dat de naden van deuren, motorkap en dergelijke niet gelijk zullen
zijn, dit is vrij normaal. De achterklep is wellicht het toppunt, deze lijkt vaak
een cm te lang. Let ook op eerdere schades; vooral binnenhoeken voor het radiateurframe,
dit kan je veel ellende besparen. Voorspoiler nog aanwezig en in goede conditie?
Als een Z vaker is gespoten zijn de te verwijderen delen vaak los geweest, deze zijn
wellicht vaker beschadigd of niet origineel meer (buitenspiegels), of wellicht missen
de emblemen op de carrosserie.
Helaas worden dit soort “Z’s” ook aangeboden. Bekijk deze goed en gebruik ze als
donor. Dit soort roest ellende vraagt te veel geld, energie en tijd, start met een
beter exemplaar als je een project begint. Tenzij je zeeën van tijd hebt, geen verantwoording
aan het thuisfront hoeft af te leggen, gouden handen hebt als plaatwerker en lasser,
maar dan nog…
Geef je ogen echt de kost inspecteer onder vloerbedekkingen en zet de Z op de hefbrug,
voorkom leed en geldverspilling, U bent niet de eerste die de boot in gaat. Op de
foto zijn de roestplaatsen zichtbaar. Denk erom dat dezelfde plaatsen ook dichtgesmeerd
kunnen zitten met plamuur, polyester en ingekit plaatwerk. U bent niet de eerste
die denkt een “roestvrije“ Z te kopen, dat klopt er zat geen roest aan maar werd
bijelkaar gehouden door bovengenoemde…
Een foto is vaak te mooi en een Amerikaans exemplaar wil weleens helemaal dichtgesmeerd
zijn met bondo. Bied dus niet zomaar op een advertentie aan de andere kant van de
oceaan, u kunt beter gaan kijken in eigen land of Duitsland, evt. rijden en zoek
de beste Z uit naar uw budget. Wil je toch iets van de andere kant v/d oceaan, vraag
iemand die daar in het Z wereldje zit om de auto te bekijken, alvorens aan te schaffen.
- Afdichtrubbers; deze zijn bij USA auto's vaak in slechte staat, een nieuw compleet
set kost een vermogen.
- Schuif-/kanteldak; leuk maar dit hoort niet in een (originele) Z, (achteraf geplaatst
product) en kan voor lekkages zorgen.
Hier treft men een kanteldak aanen verkeerde wisserbladen.
Op de voorgrond het lucht inlaat rooster, (paravan), met daaronder de ruimte om het
water af te voeren, welke lekkages kan vertonen.
- Interieur; stoelen zijn vaak gescheurd en uitgezakt, tapijt is vaak vergaan of
vervangen door een "Kwantum" tapijtje. Dashboard is vaak gescheurd vooral als de
Z buiten de EU wegkomt, ook kan er al een overzet dashboard gemonteerd zijn (lange
naad over het dashboard) of er ligt een tapijtje op. Kijk ook onder het dashboard
of er niet te veel in de bedrading is geknipt voor het aanbrengen van allerlei (ongewenste)
"accessoires". Kijk of er geen lekkage is van onderuit het dashboard, dit komt vaak
bij de paravanbak (bak waar je ruitenwisserstangenstelsel en rooster zitten) vandaan
of de kachelkraan. Kijk of alle instrumenten in het dashboard werken. Middenconsole
is vaak stuk door onvoorzichtigheid, of door het uitzagen voor meer klokjes/schakelaars
en/of andere radio. Luidsprekers op plaatsen waar ze niet horen, op de deurpanelen
geschroefd of in de kofferbak op panelen. Als je waarde hecht aan originaliteit en
of delen wil vervangen die stuk zijn, besef dan goed dat interieurdelen in goede
conditie niet al te makkelijk zijn te krijgen en daar dus een prijskaartje aan hangt.
Het "opfrissen" van een interieur (zoals net allemaal opgenoemd) kan gauw €1.000,-
gaan kosten.
Links; een smetteloos interieur.
Rechts; een dashboard met een topcover, waardoor een naad zichtbaar is over de gehele
breedte van het dashboard. Bijna niet te zien; de plastic kapjes in de deur ontgrendeling
missen. De houtnerf op het deurpaneel heeft aan weerszijden een chroomstrip, bij
deze is de onderliggende blauwe laag zichtbaar (plastic chroomlaag is versleten).
Vinyl aangebrachte vloerbedekking i.p.v. tapijt.
240Z’s hebben een plastic/vinyl geruit bodembedekking en paneelbekleding, latere
Z’s hebben tapijt.
Links onder; de originele radio is gedemonteerd en vorvolgens het plastic grotendeels
verzaagd om ruimte te bieden aan een andere radio. Daardoor niet meer te gebruiken
om alles in ere te kunnen herstellen. Ook een extra aangebrachte schakelaar tussen
de defogger en fasten seatbelt warning lights.
Rechts onder; gescheurde en doorgezakte stoelbekleding.
- Onderstel; Rubbers en lagerbussen e.d. controleren op speling, slijtage en uitdroging.
Schotels van de veerpoten controleren op roest en lekkage. Stuurinrichting; controleer
de rubberschijf en de kruiskoppeling in de stuurstang, tevens de hoezen van het stuurhuis.
Cardan en aandrijfassen; de aandrijfassen van de 240Z's moeten nog gesmeerd worden
dmv smeernippels de latere typen hebben dit niet meer. Let op speling en bijgeluiden.
De versnellingsbak en differentieel mogen wel wat bijgeluiden hebben maar uiteraard
niet te veel.
- Brandstof; De benzinetank lekvrij? Vooral boven de naad waar hij niet goed zichtbaar
is. Bij lange stilstand van de auto is het verstandig om de tank te demonteren en
eerst te spoelen, er kan dan nieuwe benzine in met nieuwe additieven. De bovenkant
v/d tank kan dan ook gelijk geïnspecteerd worden op roest en eventueel behandeld
worden daar tegen. Monteer ook een nieuw benzine filter als je toch bezig bent. Controleer
ook de benzineleidingen onder de auto en de benzineslangen op scheurtjes en verdroging
(ivm brandgevaar).
- Remmen; "Auto staat al 16 jaar stil in het schuurtje van opa en oma". Nee daar
word je niet vrolijk van. Alle remmen zullen waarschijnlijk vast zitten en dat brengt
weer de nodige kosten met zich mee. Achterstallig onderhoud heeft geen voordelen.
Stilstand is immers achteruitgang. Zuigers v/d remmen nog gangbaar? Remslangen nog
in orde of uitgedroogd? Functioneren handremkabels nog? Controleer de remleidingen,
niet verroest? En ga nu niet de motor starten, tap eerst de 16 jaar oude motorolie
en benzine af ververs deze samen met een nieuw oliefilter en brandstoffilter, of
wil je een vastgelopen motorblok op de koop toe?
- Motor; Loopt deze goed stationair? Neemt ie direct op bij gas geven? Carburateurrevisie
ligt voor de hand bij lang stilstaan. Let op dat je motoren welke vele jaren hebben
stilgestaan, beter eerst kunt voorzien van schone olie voordat je ze probeert wakker
te maken. Motor voldoende oliedruk? Laat eventueel een compressietest uitvoeren zodat
je weet of de motor nog gezond is.
- Let ook op de radiateur (gaar/lek?), Uitlaat (verrot/verdwenen dempers?), ruitenwissers;
werkt de interval, geen speling op de asjes, al dit soort zaken zijn wellicht niet
schokkend, maar het bedrag wat uiteindelijk neergelegd moet worden voor reparatie
er van wel.
Dichterbij origineel (op de hoofdstroom afsluiter na) kom je niet.
Het 6 cilinderlijn motorblok is inprincipe onverwoestbaar.
Originele sportvelgen, de eerste 240Z’s hadden stalen wielen met wieldoppen. Wellicht
niet fraai maar vind ze nog maar.
Onderdelen zijn vrijwel allemaal te krijgen, of via de dealer, of via specialisten
of particulieren in Nederland, maar vaak moet je toch zelf gaan bestellen in Amerika
waardoor de prijzen inclusief verzenden, invoer en btw nog behoorlijk op kunnen lopen
(ik spreek uit ervaring).
Voor alles geldt dat het afhangt van hoe hoog je het niveau van de auto wilt hebben
maar technisch moet het natuurlijk in ieder geval in orde zijn.
klik hier voor een compleet aankoopadvies van K&T.